fysiotherapie profit COPD

Wat is COPD?

COPD is een afkorting van de Engelse term ‘Chronic Obstructive Pulmonary Disease’, in het Nederlands, Chronisch obstructieve longziekten. COPD is een verzamelnaam voor de longaandoeningen chronische bronchitis en longemfyseem.

Chronische bronchitis

Bronchitis is een ontsteking van het slijmvlies in de luchtwegen. Mensen met bronchitis hoesten veel en geven daarbij slijm op. Sommige patiƫnten hebben naast deze klachten ook last van kortademigheid of een piepende ademhaling. Bronchitis wordt chronisch als de klachten langer dan drie maanden gedurende een jaar aanwezig zijn.

Longemfyseem

Bij emfyseem zijn de longen minder rekbaar geworden. Het stevige bindweefsel van de longblaasjes wordt door een bepaald enzym afgebroken en de longblaasjes worden slappe zakjes. Daardoor is iemand met emfyseem voortdurend kortademig en bij geringe inspanning kan hij of zij al benauwd worden.

COPD en Fysiotherapie

De fysiotherapeut kan aan verschillende doelen werken tijdens de behandeling. De meest voorkomende behandeldoelen bij mensen met COPD zijn:

– het bevorderen van de mucusklaring(ophoesten van slijm)
– het verbeteren van het inspanningsvermogen
– het verminderen van dyspneu (kortademigheid)

Sommige patiƫnten hebben moeite met het ophoesten van slijm. Wanneer dit het geval is wordt begonnen met het aanleren van technieken waardoor u op een effectieve manier zelf het mucus (slijm) kunt klaren. Daarnaast begeleidt de fysiotherapeut u om uw uithoudingsvermogen/conditie te verbeteren. Dit gebeurt door middel van kracht- en cardiotraining in de oefenzaal. Doordat het lichaam in een betere conditie verkeerd blijft er energie over voor de ademhaling. Hierdoor neemt de kortademigheid af.